03.04.08 - Møte mellom RUTER og nesodden kommune om hurtigbåt på kvelden.

Hurtigbåt mellom Oslo og Nesodden en tapt sak.  Politikere i fylkeskommunen vil kun ha miljøvennlig transport.  Og de er garantert ikke fra Nesodden.  Innlegget som følger er lagt ut på STP forumet:


TIDE sjø var i møte med Nesodden kommunestyre nå i dag. De kunne bare fremvise prosjektbildet av den konvensjonelle fergen for rutesambandet mellom Oslo og Nesodden(nederst i innlegget.) .  For hurtigbåtenes del ble det informert at de ble i samme stilen som de andre levert fra Brødrene Aa. (Viste bilde av tre hurtigbåter med rødt skrog).  Såvidt jeg skjønte virket det som at det kun er skrogene som kommer herfra. Men der kan jeg ta feil.

Fergene leveres 15 april, 15 mai og 15 juni 2009.  Oppstart 1 juli med ruten. Den siste fergen er utsatt for forsinkelse, men om sommeren trenger man kun 2 ferger til å betjene ruten uansett.

Hurtigbåten leveres i desember 2008 og mars 2009.  Litt usikker på passasjerantallet, men 180 og 230 mener jeg var nærme.

TIDE vil ha en reservebåt med isklasse vinterstid liggende i Oslofjorden.  Om sommeren regner de med at overkapasitet likevel vil løse problemet.
Reservebåt er ikke påkrevd i anbudspapirene, men bøtene for hver innstilte avgang er så store at rederiet ikke tør annet.

Fergene vil ha 4 motorer hvor en er nok til å driver ruta.  2 er gassturbiner, og 2 dieselmotorer.  Imotsetning til dagens ferger med 1 motor vil dette minske mulighetene for avbrudd på ruten.
Fergene blir L E K R E  !  Et serveringstilbud med sittegrupper midt i båten. God plass til alt fra rullestoler til sykler.  Informasjonsskjermer ombord vil kunne vise underholdning.  Tilrettelagt for synshemmere med lys og fargeforhold, hørselshemmede med teleslynge, allergikere med stoltrekk og tepper.  Ok, jeg har hørt reklamen fra RUTER/TIDE, men gleder meg som daglig reisende til å se slutten på dagens ferger.

EN kamp var temaet for møtet. Nedleggelse av hurtigbåt på kvelden. SL kalte Prinsen en sikkelig miljøbombe.  Her er det kun miljø og bare det som er lagt til grunn. Politikere i Akershus fylkeskommune  (ingen fra Nesodden sitter der) har sagt til SL (RUTER) at det er kun to ting som gjelder for det nye anbudet på ruten.  Det skal være miljøvennlig og tilgjengelig.  Så på miljøets alter ble hurtigbåten historie. To gassferger er bedre enn en hurtigbåt.  Signalene var klare, også hurtigbåtrutene på sør og vestlandet som står for tur til å gå ut på anbud må vente å få miljøkrav på seg.  Ikke bare i form av ny teknologi på hurtigbåtene  MEN lavere fart. En rute fra Stavanger som nettopp ble lagt ut på anbud vil få farten redusert med 10 knop.  Gled dere! 

Også Oslo havnevesen setter spiker i kista for rask overfart.  De gir kun tidsbegrenset dispensasjon for hurtigbåt inn  til Oslo.  Dagens båt har 8 knop som etter søknad.  SL kunne ikke legge til grunn et så vagt tilsagn når de vurderte hurtigbåtruten på kvelden fra Nesodden.  Utrolig holdning fra Oslo Havnevesen til norges største rene passasjersamband.

Nesodden kommune har ikke hatt muligheter/rettigheter til å være med å utforme anbudet på ruten fra Nesodden til Oslo, da de har vært største eier i et av rederiene som skulle by på anbudet.  Det synes jeg er utrolig!

Ordføreren avsluttet med å takke for fremmøtet fra Tide og Ruter og beklaget at han ikke hadde noen blomster å gi, MEN ønsket dem en god tur inn til Oslo med nettopp hurtigbåten   :wink:

En ungdomsrepresentant utbrøt irritert at blir det snakk om mer miljø nå, kommer RUTER til å sette inn vikingeskip på ruta.  Det er miljøvennlig nok.

Noen inntrykk som tilhører til et møte Nesodden kommune hadde med RUTER/TIDE.