soldekk.no © 2009 • Privacy Policy • Terms of Use
Til hovedsiden

 

 


MS SKAGEN/MS Borgholm  -  Skipet som nekter å gi seg.

Bygget i 1958 for Kristiansand dampskipselskap for ruten Kristiansand-Hirtshals.

MS Skagen ble bygget delvis i Arendal og delvis i Kristiansand, og kunne ta 500 passasjerer, 75 bilder og 6 togvogner.

I 1968 overtok Fred Olsen hele selskapet, og skuta fikk nå ny drakt med Fred Olsen grått skrog og velkjent hvitt og blått flagg i skorsteinen.  

1975, et annet selskap i Fred Olsen konsernet - Fred Olsen Oceanic - overtar den gamle fergen og bygger den om på Nylands verksted i Oslo. Nye oppgaver som moderskip for miniubåter i oljevirksomheten venter.

I 1979 overtar Dolphin services AS eierskapet frem til 1982 da skipsreder Per Hagen i Drammen kjøper den gamle traveren.  Nå følger en rekke år i opplag.  Først i Grimstad (82-85) før senere i Drammensfjorden (1990-2008). Noen oppdrag som forskningsfartøy på New Foundland følger også rundt 1988. Navnbytte skjer først til MS Norghol, og deretter til dagens navn MS Pan Trader.

På senhøsten 2008 ble MS Pan Trader løst fra sitt opplag i Drammensfjorden og slept til Drammen verft.  Her var skipet også innom like før den gikk i opplagsbøyene i 1990.  Etter et oppdrag nordover hadde skoget fått en skade etter grunnstøting, og ble da reparert på forsikringsselskapets regning.  Nå var MS Pan Trader tilbake. Opplagskompisen, et gammelt tankfartøy var også løst fra opplagsbøya, men gikk rett over sundet til opphugging der.  Nå var det mange som trodde denne skjebnen også ventet den gamle togfergen, men den gang ei.  MS Pan Trader er overhalt, maskinen satt i drift.  Nye kraner, MOB båt er montert.  MS Pan Trader blir liggende ved verftet til våren før nye oppdrag venter.  Et av verdens største selskap som driver med berging av sunkne skatter skal benytte fartøyet utenfor kysten av USA. Veritas har vært inne i bildet og gitt skipet klasse sertifikater. Ikke mye ombord som minner om den gamle fergetrafikken fra Kristiansand. Eier har slitt noe med sluttfinansiering av reparasjonene.  Men dette skal komme på plass.

Den gamle damen er klar for de 7 hav igjen. Ikke dårlig 50 år etter jomfruturen.  soldekk.no ønsker lykke til på ferden.

 

 

 

 

 


 Fakta:  www.brovingen.no og www.faktaomfartyg.com