soldekk.no © 2009 • Privacy Policy • Terms of Use

Til hovedsiden

Foto: Harald Lorentzens samlinger

 


 

Mikkel/Veslefrikk 1974-1979

M/S Mikkel var laget av glassfiberarmert polyester og var et eksperiment fra verftets side som ikke ble noen suksess. Bjørke båtbyggeri i Rosendal bygde skuta. Kun et søsterskip M/S Mikkeline ble laget i tillegg.  Denne ble på vestlandet.    Prisen for marerittet var 1 042 000.  Toppfarten var på 25 knop og maks antall passaserer var 70.  Skuta var mer ute av drift enn i drift den tiden den fikk på fjorden. 

Skorget var ikke tett, og det snakkes om at skroget ble skadet allerede på prøveturen i grov sjø. Ryktene vil ha det til at den nesten gikk til bunns.

Rapport som ble laget etter et halvt år viste til propeller som ramlet av, spant som knakk, eksosrør som smeltet.  Dette skyldes dårlig arbeid fra verftet konkluderte rapporten med. Verftet sa til sitt forsvar at skuta var kjørt i hardt vær på prøveturen med sjø over styrhuset. Dette bedret seg ikke tross flere reparasjoner. 

Selskapets disponent Furuknap gikk ut og sa at eneste mulighet for at det skulle gå bra med MS Mikkel var om de kjørte båten kun i fullt dagslys, midtsommers, med havblikk og i et farvann fritt for drivende fyrstikker.

Selv ikke for 300 000 fikk selskapet solgt skuta.

Undertegnende husker skuffelsen da en etterlengtet tur Oslo-Sjøstrand ble innstilt, og noen ny mulighet bød seg aldri.

Første tiden gikk MS Mikkel i trafikk med to avganger til Fagerstrand med anløp Sjøstrand og Fjellstrand. Deretter en tur til Fjordvangen med anløp Hellvik og Oksval.

Allerede året etter den ble satt i trafikk, ble den lagt i opplag for salg.

I et forsøk på å bruke MS Mikkel til noe fornuftig, ble den omdøpt Veslefrikk og satt i fart som julebordscruiseskip for 30 personer.  Rimligste var om folk tok med mat selv og betalte fra 3,75 til 6 kroner timen for båten. Det dyreste var serverin inkludert til 120 kroner kuverten. Et lite dansegulv var det gjort plass til, men mest egnet til flat tango under kulig på indre havnebasseng. Et lite kassettanlegg måtte virkelig trå til for å overdøve de to Mercedesmotorene.

Lokalhistoriker Lorentzen kommer med følgende:

" Mikkel ble tatt ut av drift sommeren 1975. Det var stadig tekniske
problemer, dessuten trakk plasten vann mellom lagene.
Så høsten 1975 ble den lagt opp hos Pettersen slipp i Volden i Asker. Det
ble borret hull i skroget og vannet piplet ut i flere måneder.

Stor Oslo Lokaltrafikk ble jo dannet og de ville ikke ha denne båten i sitt
rutenett, det vil si de ville ikke betale for rutene denne kjørte. Derfor
ble den lagt opp og ikke satt i stand slik sekslapet hadde håpet. 
Båten måtte jo brukes til noe, så¨da fant disponent Backe ut at
Nesoddbåtene kunne drive den selv. Den ble blåmalt og omdøpt Veslefrikk og tepper ble lagt på dørken, musikkanlegg innstallert, det skulle bli en cruisebåt.
Julebord var i skuddet, og det ble avertert med julebort på fjorden med
Veslefrikk. Navnet og fargen var for at folk ikke skulle forbinde den med
tragedien rutebåten Mikkel.
Det ble tre - fire juleturer høsten 1978-79 (husker ikke helt året). Men det
var slik at dynamoen som ladet bateriene gikk på den ene av båtens to
motorer. Så ved et arrangement la de seg ved Fjordvangen brygge og guffet på med lys og musikk, og stoppet den ene maskinen, desverre den maskin som ladet bateriene. Så etter noen timer ble det mørkt og ikke fikk de startet båten, for batteriet var tomt. Det gikk bra men flausekontoen var da oppbrukt."

Solgt i 1979 til Rutelaget Askøy-Bergen som et mellomlegg da MS Fenring ble kjøpt herfra.  

M/S Veslefrikk ex Mikkel ble solgt til Grønland via Danmark i 1979.


En representant for NBDS ledelse fortalte i lokalavisen  at han hadde sett på en reportasje på tv om kronprinsparets besøk på Grønland. Og hvem om ikke andre en ex Mikkel lå i bakgrunnen. Dette er en del år siden.

Tro ikke aeromaranen Mikkel ble offentlig registert som Veslefrikk. Bærer fortsatt gamlenavnet i offentlig skipsregister for 1979.


Soldekk.no i samarbeid med brovingen.no jobber med å bringe klarhet i vesle Mikkels videre skjebne.

Foto: Soldekk's samlinger.

Heimevernet på Nesodden holdt nesten på å mobilisere hver gang "Mikkel" kom utover fjorden. Den hørtes ut som et flyangrep.

Foto over: Signalen.


Foto: Harald Lorentzens samling.


Foto: Soldekk's samlinger.

 

MIKKEL

Byggår: 1974

Br.t:42,85 t

Passasjerer: 68

66 seter.

L: 44f (13,54m)

B: 5,45m

D:2,10m

Maks fart 25 knop.

2 WC.

I rute: Nesten aldri