Her finner du Nesoddbåtenes historie.

M E N Y:

Parantes: første driftår.

 Mer nesoddbåthistorie

Rutetabeller før og nå

Bilder fra Oslo havn

Hurtigbåtene 

Arne O. Sørby forteller:

Minnes sommerjobbing på vikarbåter 1964.

Signalbruken på Nesoddbåtene

Upålitelige maskiner

Billettørens utfordring - en luring blir tatt

 Matrosen med ekstraservice som mellomnavn

Lokal ruståke kunne gjøre overfarten mer spennende enn ønsket.

Navnet skjemmer ingen

Spilldjevelen

Ferieavløser

Harald Lorentzen forteller:

Mitt liv på.....

 

Kongen (2009)

Dronningen (2009)

Prinsen (2009)

Baronessen (2009)

Baronen (2009)

M/S Smørbukk (1980)

M/S Huldra (1974)

Prinsen (1999)

Prinsessen (1990)

M/S Bamse Brakar (1989)

M/S Dronningen (1987)

Mikkel (1974)

M/S Lykkeper (1969)

M/S Prinsessen (1965)

M/S Tyrihans (1964)

M/S Veslefrikk (1960)

M/S Prinsen (1955)

  Nesodtangen (1929)

Oksvald (1927) 

Fjellstrand (1935)

Ursvik (1933)

 Nesodden  (1903)

Vidar

Bundefjord II (1875)

Helvig (1884)

Angelo (1907)

Frogn(1914)

Jona (1892)

Drøbak (1893)

Drøbak (1905)

Flaskebæk (1899)

Kronprins Olav (1908)

Oscarsborg I (1911)

MB Flaskebæk(1926)

Tourist I (1925)

Odden (1919)

Fagerstrand (1923)

Tinfos (1925)

Spro (1919)

Vika (1952)

Per (1915)

Sjøstrand (1916)

Kvik (1907)

Svelvik (1909)

 

Nesoddbåtene, den komplette historien.

Hvor kom de fra, når var de her, og hvor der de idag.  De kjente og bereiste lokalfergene mellom Nesodden og Oslo.

Vi er så heldig her på halvøya å være utstyrt med den beste kollektiv noen kan tenke seg.  En 23 minutters fergestrekning over en alltid stille sjøstrekning. (12 minutter på kvelden hverdagene etter 19.)  For lite er skrevet på nett om dette. Soldekk.no tar utfordringen. Fortid, nåtid og fremtid om fergestrekningen samles på et sted. Historikken er basert på Harald Lorentzens samlinger med tekst og bilder. Denne samlingen kan sees på Nesodden bibliotek.

Skipshistorikk:

Klikk på navnet for å se bilde av båten. Der det er laget presentasjon, så kommer denne frem.

 Navn:

Byggår:

Rutetid:

Videre skjebne:

H/B Bundefjord

1874

1874-1874

Opphugd 1903

Bundefjord

1874

1875-1953

Opphugd Arendal 1953

Vidar

1869

1887-1903

Opphugd Arendal 1938

Jona

1877

1892-1905

Forlis Mandal 1912

Drøbak

1873

1893-1893

Slettet 1920

Kvik

1898

1907-1909

Forlis Svenskekysten

Helvig

1884

1908-1952

 I 1952 ombygd til fraktefartøy TUNGHOLM. Flere eiere. Trolig kondemnert og senket på åttitallet. 1999: slettet.

Oscarsborg I

1904

1910-1920

 I 1954 ombygd til fraktefartøy REIGUNN. I 1981 kjøpt av eier mtp. restaurering, men dette ble ikke noe av. Demontert 2004 mtp rekonstruksjon. Hugget opp da prosjektet ikke ble realisert.

Kronprins Olav

1904

1912-1954

Opphugd etter brann 1960

Frogn

1867

1914-1924

Slettet 1932

Svelvik

1905

1909-1913

Opphugd 1960

Sjøstrand

1910

1916-1922

Opphugd 1978

Per

1914

1915-1916

Senere Svan, Malmø, Hugget Stavanger 1990 etter en brann.

Spro

1890

1919-1954

Opphugd 1954

Odden

1919

1919-1924

Færøyene 1926 - videre skjebne ukjent.

Tourist

1922

1922-1936

Slettet 1976

Fagerstrand I

1923

1923-1945

Krigsforliste i Nord-Norge 1944. 1946: solgt som "as-is". 1947: hevet og ombygd til fraktefartøy SANDE, senere SANDE II, NIDARØ, BIALA, ATLEGUTT, MARINATOR og LIHOLM. 1987: kondemnert og senket.

Angelo

1907

1925-1950

I 1950 solgt og ombygd til fraktefartøy KOLØYHOLM, senere HØIEVARDE og S.K.S. Ut av fart ca.1990. Fra 2001 lystbåt Angelo i Fredrikstad. 2010 - Opplag Fredrikshavn. Håp om bevaring.  2011 - flyttet til annet sted i Danmark.  Fortsatt opplag. 2014 dokksatt ved Det gamle værft i Ærøskøping.

Tinfos

1910

1925-1927

I 1926 solgt til Bergen som lokalbåt HAMRE. Fra 1950 fraktefartøy BLAAØY og senere MIRA. Ut av fart 1985. 1995: senket.

Flaskebækk

1897

1901-1913

 I 1913 solgt til Bergen som lokalbåt FLØIEN. Fra 1953 fraktefartøy med samme navn. 1958: forliste på Sørlandet

Patriot

1869

1896-1896

Opphugd, 1936, Fredrikstad

Nesodden

1903

1903-1969

Hugget etter havari

Drøbak

1897

1905-1965

Forlis, 1965, Persiske gulf

Flaskebekk

1913

1914-1936

Opphugd 1970

Oksvald

1927

1927-1969

Sunket, Vollen i Asker

Nesodtangen

1929

1929-1971

Sunket, Stavanger havn

Ursvik

1933

1933-1958

Hellas, Hugget opp 1974.

Fjellstrand

1935

1935-1958

Sank utenfor Kalymnos island i 1966. Vraket ligger på 37 meters dyp.

Vika

1893

1952-1960

Forlis Stavanger

Oscar

1888

1952-1952

Opphugd 1953

Prinsen

1955

1955-1980

Charter Stockholm M/S Blue Charm

Veslefrikk

1960

1960-1972

Italia, "Maria Vittoria" - bygd om til yacht.  Ombygging startet des 07. Utleie.

Tyrihans

1964

1964-1989

Sverige, M/S Sagasund, Fredrikstad-Strømstad.

Prinsessen

1965

1965-1987

Sverige, M/S Linne Restaurantfartøy fra våren 2010. Nye eiere 2012, ny hjemmehavn Gävle. Stockholm vinter 2012/13. Nytt navn våren 2013 Prinsessan Estelle. 2014 for salg.

Lykkeper

1969

1969-1989

I rutefart på Sognefjorden.

Mikkel

1973

1974-1979

Grønland, ukjent tilstand

Dronningen

1987

1987-2009

Opplag i Horten fra juli 2009. April 2012 Solgt Sevastopol Transport System, Ukraine. 28 mai 2012 fremme hos nye eiere. Nytt navn: MS KAP-LEYT. KAZARSKIY

Bamse Brakar

1968

1989-2009

Cruisetrafikk i Sognefjorden.  Nytt navn: Fjord-kongen. 2012 - Charter Stavanger for Norled. 2014 - Ligger for salg i Leirvik.

Prinsessen

1990

1990-2009

Solgt til Bergen.  Brukes til chartertrafikk og rutetrafikk fra Bergen.

Prinsen

1999

1999-2009

Solgt til Dubai. Skal brukes til transport av oljearbeidere. NITAG UMM AL ANBAR UAE skal være det nye navnet.

Dagens ferger/hurtigbåter:

NAVN: Byggår: I Rute: Status:
Huldra 1974 1974- Reservebåt Oslofjorden for NORLED.
Smørbukk 1964 1980-2012

Solgt Sevastopol Transport System, Ukraine. Kjørt ned mai 12 2012 som Smorbukk. Nytt navn: MS V ADMIRAL KLOKACHEV.

2014 Satt i drift under Russisk flagg port Krym-Kavkaz.

Kongen 2009 2009 Ex Tidekongen
Dronningen 2009  2009- Ex Tidedronningen
Prinsen 2009  2009- Ex Tideprinsen
Baronessen 2009 2009- Ex Tidebaronessen
Baronen 2009 2009- Ex Tidebaronen

Kilde: NBDS jubileumsbok 1974,  Fjordbåtenes Saga - Harald Lorentzen 1981, soldekk.no, Trygve Eriksen jr., Knut A Lorentzen, Tom Gulbrandsen, Lars-Haakon Nesse.

Chartrede skip:


Olaf 1895
Nordfjord 3 1877 1920 tallet Opphugging 1951
Granholmen
Parat 1868 1910 og 1913 "Setaco" 1977, Stavanger
Asker 1893 1913 og 1941 1973 opphugd.
Glitner 1867 1911 Kollisjon 1913, sank utenfor Drøbak
Frost 1874 1927
Græsvik III 1939
Skjold   Christiania-Næsodden-Flaksebekk-Kavringstrand.
Hval 1893 1941 Senere kjøpt som VIKA se tabell over.
Oscar 1888 1941 Eid i et år uten at den kom i trafikk i 1953, se tabell over.
Vestfjorden 1892 1941-1944 Senere Lygra, solgt til England 1979. 
Oslo X  1964  Reserve for Veslefrikk/Nesodden.
Båtservice  1964  Reserve for Veslefrikk/Nesodden.
Tornerose 1986-1988

Rutebåt Vestlandet, samme navn

Snarveien 1988-1991

Rutebåt Nordnorge

Sørlandscruise 1996 Se "Risørjenta"
Risørjenta 1999 "Hidle", Stavanger.  Solgt til Kroatia i 2004.
Marine express 1985 1996 Samme navn, Maritime tours AS
Askepott 1988 ??? Gulen skyssbåtservice AS , samme navn.

OSLO IV 

OSLO XI


OSLO XII

1987 Nesodden-Oslo for en lengere periode da flere av hovedfergene var ute av dansen pga skader og havari som følge av ubindt møte med kaia.

OSLO XII 

OSLO VII

 2000

Fjorddrott

2009

Avløsning på hovedsambandet.  Assisterte Tidedronningen 050809.

Tidebris

2002 2009

Avløsning på Lysaker-Nesodden.  Tidebaronessen i dokk.301009

TIDEVIND 2014 Avløste Baronessen på ruten Nesodden-Lysaker 29.10.14.

 

Kilder: Den køfrie snarveien 1874-1999, Harald Lorentzen, 1999. Arne Sørby

Dagens flåte består av 3 tradisjonelle gass/dieselkombinasjonsferger og to hurtigbåter og driftes av NORDLED på oppdrag for kollektivselskapet RUTER.

MS Huldra er resevebåt for rutenettet i Oslofjorden. Skuta er bygd i 1974.  Skuta har baugen på rett plass og store soldekk som elskes av Nesoddfolket om sommeren.   Om vinteren tar den over ruten til Lysaker når isen herjer som verst. Vollenruten er i isvintre innstilt.

Hurtigbåtene "BARONESSEN" og "BARONEN" betjener rutene til Lysaker og Vollen i rushtiden. 

10 oktober 2010 startet kveldsbåten opp med hurtigbåten. Avgangene etter kl 19 på hverdagene blir nå med ekspressfart. På 19 avgangen kan man faktisk velge 1902 - tradisjonell ferge eller 1915 hurtigbåt, som kommer frem til Nesodden på samme tid. Ekstraservice!

Vi har verdens beste kollektiv her på halvøya.

 

 Slik er idealsituasjonen, hurtigbåt både til Aker brygge og til Lysaker. 

  

soldekk.no © 2014 • Privacy Policy • Terms of Use

www.soldekk.no