soldekk.no © 2012 • Privacy Policy • Terms of Use
Til hovedsiden

 

 


MB Flaskebæk

Byggår: 1913

Br.t:

Passasjerer:

L:

B:

D:

Maskin:M/B

I rute: 1914-1930

En liten motorferge ble bygget ved Nylands mekaniske verksted i hovedstaden for et mindre selskap Flaskebæk og omegn Trafikselskab. Første nesoddbåten med oljedrevet motor istedenfor dampmaskin.  Det var en tidligere disponent i Nesodden dampskipsselskap som var arkitekten bak dette.

Trafikkområdet var Kavringstrand-Sjøstrand-Flaskebekk og Nesoddtangen.  Skuta hadde fast liggeplass på Kavringen. Rutetidene var tilpasset kontorfunksjonærene som startet jobbene sine i byen 09 om morgenen.  Kl 1530 startet returen tilbake til nesoddlandet, og hyttene der.

I 1926 overtok Nesodden Dampskipsselskap "Flaskebæk.

I 1930 finner vi rutebåten i Bundefjordselskapets eie i rute mellom Malmøya og Flytebryggen.(Der Operaen ruver i dag.)

Bergen skulle være neste stopp i 1937. Selskapet Topdal gav skuta navnet "Fenring". Og i 1946 var det Rutelaget Bergen-Vest som overtok den.

Fra 1963 finner vi den i Gilleleje i Danmark. Her gikk den i trafikk frem til 1970 hvor opphugging fant sted.  Motoren ble satt inn i en norsk fiskeskøyte.