soldekk.no © 2012 • Privacy Policy • Terms of Use
Til hovedsiden

 

Angelo

Byggår: 1907

Br.t:69,73

L: 91,5 f

B 16,9 f

D 8,1 f

Passasjerer:201

I rute: 1925-1947


Foto: Harald Lorentzens samlinger/Nesodden bibliotek.

Ble hentet inn i 1918 fra Danmark for trafikk på Askerlandet.  Fra 1922 fikk den først møtet med Nesoddlandet. Bygget i Holland nærmere bestemt Harlem i 1907 for Det Sydfynske Dampskipsselskap. Trafikkområdet med utgangspunkt i Svenborg med da det naturlige navnet "Svenborgsund". Den fikk også oppdrag som slepebåt i samme området. Ombord ble det også drevet restaurant hvor man kunne få en bajer til 17 øre og en snaps til 5 øre.  Var det real tørke, så kunne snapsflasken overtas for 20 øre.  Kaffe med brød 25 øre. 

1910 ble det foretatt en ombygging og tonnasjen ble økt til 85,41 br.t.

1918 Solgt til Gustav Alexsander og Nils Hovdan for 135 000 kroner. Nytt navn "Angelo".

1920 I rute på Askerlandet. Men fra desember dette året finner vi skuta i trafikk på Hvaler.

1922 I trafikk mellom Kristiania og Næsset innerst i Bunnefjorden. Og samme år overtatt av nyopprettet AS Nesodden-Frogn-Nordby DS.

1925 Kjøpt inn av AS Bundefjord Dampskipsselskap for trafikk på Bunnefjorden.

1935 Nå også i trafikk vinterstid.

1944 Påkostet 54 000 kroner, men kun i fart to av årets måneder.

1948 Lå "Angelo" i opplag frem til den ble solgt til Anders Innværi Urangsvåg der den ble ombygd til dieseldrift. Dette skjedde i 1950.

1951 Ny eier Halvard Koløy. Nytt navn "Koløyholm"

1954 Ny eier Ola H. Økland. Under navnet "Høievarde" gikk den i lasterute mellom Stavanger og Bergen.

1966 Overtok Selmer Knudsen i Mosterhamn skuta, og døpte den "S.K.S"

På 70 tallet finner vi skuta hos Partsrederiet F. Bærø  i Finnås.

1994 Finnås Sandtransport står som eier og skuta går i opplag 1 desember.

2008 Er å se under brua i Fredriksstad. En fremtid som lystbåt er i sikte.

2011 Solgt til Danmark.  Planene er å gjennoppbygge skuta til opprinnelig skikkelse.

 

 

 

 

 

Alle bildene over: Harald Lorentzens samling.

Blitt fortalt at skuta var meget populær blant barna på Bundefjordsiden. Den avrundede akterenden på båten var perfekt å hoppe ifra.  De mest modige av barna ble med båten litt utpå før de hoppet i vannet.  Kanskje i samråd med kapteinen ombord?  Nesoddbarn har brukt Nesoddbåter som badebåt i alle år. Mest når båtene var stillestående ved kaia.  Senest sommeren 2007 så jeg tre guttunger som hoppet fra taket på styrhuset på "Smørbukk" og "Bamse Brakar".  Ikke helt ufarlig da de må hoppe en bra bit ut i luften for å gå klar av dekket. Vi snakker 6 dekk opp......

 Foto: Båtselskapet.

 

Fra 1950 ble "Angelo" som så mange andre bygget om til lastebåter.  I et brev fra Kjell Bærøy på 80 tallet skriver han. Som du ser av fotoet går S.K.S hovedsakelig i Sunnhordaland.  Ligger å laster ved Dimmelsvik Sandindustri.  S.K.S. ble overtatt september 1969.

FOTO: Soldekk's samlinger.

I 1950 solgt og ombygd til fraktefartøy KOLØYHOLM, senere HØIEVARDE og S.K.S. Ut av fart ca.1990. Fra 2001 lystbåt(?) SVENDBORGSUND i Fredrikstad.   Så sagaen er ikke slutt ennå. Med sitt orginale navn ser vi den kanskje tilbake i gamle trakter.

Foto: Tom Harbø

Fra sin faste plass i mange år under brua i Fredrikstad.

28.09.10 Til salgs for 40 000 kroner på finn.no.

 finn.no

På slippfinn.no

 finn.no

 

17.10.10 - ligger på vent som bildene under viser.

  Begge foto Peter Jensen. 17.10.10.  Ligger i Frederikshavn og det jobbes for å få til en bevaring av skuta.

 

06.12.10

"Angelo" meldes solgt for bevaring. Et verft i Ærø har kjøpt skuta for 75 000.

06.12.10

"ANGELO" reddet fra skjærebrenneren!!

Foto: Harald Lorentzens samling/Nesodden bibliotek.

Her i sin orginale stand som "Svenborgsund" rundt århundreskiftet. På ships & ferry forum melder Finn Andersen at Angelo er kjøpt opp av et verft på Ærø etter oppfordring fra Norsk riksantikvar og Dansk Skibsbevaringsfond. Prisen er 75 000, og det forventes at full restaurering til opprinnelig skikkelse kommer på rundt 10 millioner.

 

 

 

 

 

 

 

Fakta: Harald Lorentzen, "Fjordbåtenes saga".