soldekk.no © 2012 • Privacy Policy • Terms of Use
Til hovedsiden

Bilde fra Dagny Hatt.

 

 

 


DS Svelvik.

 

Byggår: 1905

Br.t: 169

Passasjerer: 200

L:

B:

D:

Maskin:

I rute ????

 

Levert i 1905 fra Trondheim mek verksted til Steinkjær dampskipsselskap. Navn: "Farmand"

Allerede 1909 gikk kursen til Østlandet og Oslofjorden. Nesodden dampskipsselskap overtok den datidens store skuta for ruten Christiania-Svelvik.  En rute selskapet hadde hatt noen år, men trengte større tonnasje. 

Ble egentlig ikke kjøpt inn for trafikk på Nesoddlandet, men på bildet over anløper skuta Signalen i nesoddbåtfarger. Om dette var kun anløp til og fra Svelvik, eller om det var reell rute vites ikke.

1913 overtok AS Hurum, Strømmen og Svelvik dampskipsselskap skuta.  Og drev den i trafikk i tre år til 1916.

Frem til 1931 drev Holmestrandselskapet Juno skuta i rutetrafikk Krsitiania - Svelvik. Da hadde tiden gått fra den gamle sliteren og den gikk i opplag.

1940, nye eiere Ofoten Dampskipsselskap. Navn DS Bolga.

1954 Navnskifte til Tromsø, og senere Skorøy. Eier Troms fylkes dampskipsselskap.

Siste eier var Iver Falbach i Tromsdalen.  Der lå skuta mange år på en strand før den ble hugget.

DS Juno (Foto: H.Lorentzens samlinger.)

DS Juno. (H.Lorentzens samlinger.)

DS Tromsø (Foto: H.Lorentzens samlinger)

 

 

 

 

Fakta: "Fjordbåtenes saga" Harald Lorentzen.